سیستم های گرمایش گرما را از طریق سیستم های لوله ای با آب به عنوان وسیله حامل توزیع می کنند. برای انتقال آب، فشار مربوطه لازم است. شیر اطمینان تضمین می کند که فشار آب در لوله ها نمی تواند به اجزای گرمایش آسیب برساند. با ما همه چیز مهم در مورد شیر اطمینان در سیستم های گرمایشی، وظایف، هزینه ها و اجزای مرتبط با آن را خواهید آموخت.

عملکرد محافظتی مهم در برابر فشار بیش از حد

سیستم های گرمایش گرما را از طریق سیستم های لوله ای با آب به عنوان وسیله حامل توزیع می کنند. برای انتقال آب، فشار مربوطه لازم است. شیر اطمینان تضمین می کند که فشار آب در لوله ها نمی تواند به اجزای گرمایش آسیب برساند. با ما همه چیز مهم در مورد شیر اطمینان در سیستم های گرمایشی، وظایف، هزینه ها و اجزای مرتبط با آن را خواهید آموخت.

یک قطعه مهم و حساس

وقتی آب گرم می شود، منبسط می شود. با افزایش دما، حجم آب افزایش می یابد. اگر در یک سیستم لوله بسته آب وجود داشته باشد، در صورت افزایش بیش از حد فشار آب گرم شده، این خطر وجود دارد که درزگیر، لوله یا اتصالات ترکیده شود. زیرا آب نمی تواند بدون کنترل فرار کند یا منبسط شود. در لوله های گرمایش، آب می تواند به سرعت به دمای بیش از 70 درجه سانتی گراد برسد. فشار در آنجا به همان نسبت بالاست. اگر تنظیم فشار وجود نداشته باشد، ممکن است حادثه ای به دلیل ترکیدگی لوله ها رخ دهد.

شیرهای ایمنی در بخاری ها تعبیه می شوند تا در هنگام گرم شدن قابل توجه آب گرمایش فشار را کاهش دهند. آنها به همراه گیج فشار و دریچه هوا بخشی از به اصطلاح “گروه ایمنی” هستند.

شیر فشار شکن گرمایشی به چه صورت است

شیر کاهش فشار از یک حلقه فشار فنری تشکیل شده است که فنر را محکم نگه می دارد. چشمه غشایی را به مهر و موم فشار می دهد و از عبور آب جلوگیری می کند. به محض اینکه فشار در خط از مقدار معینی فراتر رفت، مهر و موم روی غشاء فشار می آورد که فنر را فشرده می کند. این خط را باز می کند و آب یا بخار آب اضافی می تواند از طریق به اصطلاح خط دمنده خارج شود. در نهایت آب از طریق سیفون وارد فاضلاب می شود.

برای اطمینان از اینکه شیر اطمینان دائما باز و بسته نمی شود، مخزن انبساط بالادست یکسان سازی فشار را تضمین می کند. به این ترتیب، آب گرمایشی می تواند به طور یکنواخت در لوله ها جریان یابد. سوپاپ اطمینان فقط در صورتی باز می شود که فشار خیلی زیاد شود. به عنوان یک گروه ایمنی، مخزن انبساط و ایمنی بنابراین یک واحد مهم برای کنترل فشار خط در سیستم گرمایش را تشکیل می دهند. گروه ایمنی همچنین شامل یک مانومتر برای اندازه گیری فشار و یک دریچه است که می توان از آن برای هواگیری سیستم گرمایش به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری استفاده کرد.

انتخاب شیر فشار شکن مناسب

برای اینکه دستگاه ایمنی به طور قابل اعتماد کار کند، شیر اطمینان باید برای شرایط فشار در سیستم گرمایش مربوطه طراحی شود. برای سیستم های گرمایشی در خانه های مستقل یا نیمه جدا، شیرهای ایمنی تعبیه شده اند که از فشار واکنشی 2.5 تا 3.0 بار باز می شوند. ابعاد سوپاپ همیشه باید به گونه ای باشد که در صورت لزوم بتواند با خیال راحت کل خروجی دیگ را تخلیه کند. عرض نامی رایج DN 15 است. خط تخلیه مناسب دارای عرض اسمی DN 20 خواهد بود.

چگونه می توانم شیر فشار شکن گرمایش آسیب دیده را تشخیص دهم؟

سوپاپ اطمینان در حالت ایده آل باید هر شش ماه یکبار به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری چک شود. اگر آب به طور مداوم از شیر اطمینان خارج شود، این می تواند نشانه ای از نقص باشد. مثلاً ممکن است کاسه نمد یا غشای شیر فشارشکن به دلیل قدیمی بودن متخلخل شده و دیگر به درستی بسته نشود.

همچنین اگر فشار سنج در سیستم گرمایش فشار کمتری نسبت به فشار پاسخ شیر نشان می‌دهد، ممکن است نیاز به تعویض شیر فشار شکن باشد.

به عنوان یک قاعده، تعویض همیشه ارزشمند است، زیرا تعمیر بسیار وقت گیر و نامتناسب با هزینه شیر است.

با این حال، ممکن است مخزن انبساط معیوب باشد و دیگر نتواند فشار را برابر کند، مثلاً به دلیل کلسیفیه بودن.

نحوه تعویض شیر فشار شکن:

شما معمولاً شیر اطمینان را در سیستم گرمایشی خود خواهید دید که به صورت عمودی در جریان نصب شده است.

  1. تخلیه آب بخاری و فشار: قبل از باز کردن پیچ شیر اطمینان، باید آب بخاری را تخلیه کنید .
  2. خط دمش را از بین ببرید.
  3. سپس شیر اطمینان را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید.
  4. رزوه های لوله بخاری را تمیز و زبر کنید. بهتر است از کنف و فرمیت استفاده کنید.
  5. سپس شیر فشار شکن جدید را پیچ کنید (در جهت عقربه های ساعت).
  6. خط ضربه را سوار کنید.
  7. سیستم گرمایش را با آب پر کنید.
  8. سپس بررسی کنید که آیا اتصال پیچ روی شیر محکم است یا خیر.

هزینه شیر فشارشکن برای گرمایش چقدر است؟

در مغازه های تخصصی، شیرهای اطمینان معمولا بین پنج تا ده یورو قیمت دارند. آنها برای خروجی نامی تا 50 کیلووات طراحی شده اند. در صورت نیاز به شیر اطمینان برای اجاق گاز، هزینه ها می تواند تا 50 یورو باشد. این به این دلیل است که این شیرها باید دماهای بالاتری را تحمل کنند.

قطعات مربوط به ایمنی گرمایش را به طور منظم سرویس کنید

برای ایمن نگه داشتن بخاری خود، باید به طور مرتب سرویس شود. سوپاپ اطمینان نیز در طول تعمیر و نگهداری بررسی می شود. برای انجام این کار، یک متخصص تهویه مطبوع، شیر را به صورت دستی با باز کردن درپوش باز می کند. به محض اینکه درپوش را رها کرد، شیر فشارشکن باید به خودی خود بسته شود. اگر فوراً بسته نشود، معمولاً باید تعویض شود.

هنگام نصب شیر فشارشکن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر در سیستم گرمایشی شیر اطمینان تعبیه شده است، بهتر است نقطه ای با بالاترین دمای آب انتخاب شود. بنابراین نصب در جریان نزدیک دیگ توصیه می شود.

برای اینکه شیر به خوبی کار کند باید به صورت عمودی نصب شود. در این حالت درپوش ایمنی قرمز سوپاپ در بالا قرار دارد. علاوه بر این، یک فلش جهت نصب را نشان می دهد.

معمولاً نه تنها شیر اطمینان به تنهایی نصب می شود، بلکه گروه ایمنی کامل با گیج فشار و دریچه هوا نصب می شود.

نتیجه گیری: جزء کوچک، اثر بزرگ

سوپاپ اطمینان یک جزء نسبتاً نامشخص برای افراد غیر عادی است. با این وجود، همراه با مخزن انبساط، تنظیم مداوم فشار در سیستم لوله گرمایش مرکزی است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *