در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با رادیاتور به طور کامل آشنا کنیم و هم چنین به بررسی رادیاتورها بپردازیم. با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

رادیاتور چگونه کار می کند

رادیاتورها معمولاً از طریق لوله‌ها به سیستم گرمایش مرکزی متصل می‌شوند و آب گرم از طریق این لوله‌ها جریان می‌یابد و به خود رادیاتورها می‌رسد و آب گرم را به رادیاتور منتقل می‌کند. همانطور که گفته شد، این آب گرم اتاق را از طریق همرفت گرم می کند. آب گرم در رادیاتور باقی نمی ماند، در عوض آب گرم از طریق رادیاتور جریان می یابد و دوباره به رادیاتور بعدی در زنجیر می رود. همانطور که آب گرم از طریق سیستم جریان می یابد، شروع به خنک شدن می کند. هنگامی که به دیگ برمی‌گردد، آب در حالت خنک‌تری قرار می‌گیرد و دیگ بخار آب را دوباره گرم می‌کند. تا زمانی که سیستم روشن باشد این فرآیند تکرار می شود.

از آنجایی که رادیاتورها در سیستم گرمایش مرکزی به صورت زنجیره ای به هم متصل می شوند، رادیاتور نزدیک به دیگ در گرم ترین حالت خود در معرض آب قرار می گیرد، در حالی که رادیاتور در انتهای زنجیره درست قبل از بازگشت آب گرم به آب قرار دارد. دیگ در معرض خنک ترین آب قرار می گیرد. از آنجا که مطلوب است که همه رادیاتورها در یک خروجی گرما کار کنند، فرآیندی به نام بالانس کردن استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که همه رادیاتورها در یک دمای مشابه کار می کنند. تعادل با محدود کردن جریان آب به داخل رادیاتور کار می کند. فرآیند تعادل با تنظیم دریچه ای به نام “شیر محافظ قفل” انجام می شود. یا با محدود کردن یا باز کردن جریان آب به داخل رادیاتورراه می یابد . 

  • حالا دیگه به طور کامل با روش کار رادیاتور آشنا شدید. 

آیا آب همیشه داخل رادیاتور می ماند

درک این نکته مهم است که آب همیشه داخل رادیاتور شما نمی ماند بلکه از طریق دریچه های رادیاتور به داخل و خارج می شود. آب فقط زمانی داخل رادیاتور می ماند که بخواهید خانه شما را گرم کند. به دلیل این حرکت رفت و برگشتی، رادیاتورها مستعد گیر افتادن هوا در داخل خود هستند که می تواند منجر به گرمایش ناهموار شود. دانستن نحوه تخلیه رادیاتور برای حفظ عملکرد خوب آن ضروری است. 

رادیاتور برقی و گازی می تواند باشد

دیگ بخار رادیاتور بخار می تواند با برق یا گاز تغذیه شود. رادیاتور برقی از برق برای تامین انرژی المنت گرمایشی استفاده می کند. 

انواع رادیاتور

رادیاتورهای ستونی

همانطور که از نام آن پیداست با استفاده از ستون های فلزی ساخته شده اند و این رادیاتورها ظاهری سنتی اما با کارایی مدرن ارائه می دهند. این رادیاتورها در طیف وسیعی از اشکال، رنگ ها و اندازه های مختلف تولید می شوند و گرمای بسیار خوبی را ارائه می دهند. افرادی که به دنبال طراحی بیشتر رادیاتورهای خود هستند، این سبک رادیاتور را ترجیح می دهند. این رادیاتورها در دو طرح دو ستونه و سه ستونی موجود هستند.

رادیاتورهای فشرده

این رادیاتورها بسیار رایج هستند و در بسیاری از خانه ها نصب می شوند. این رادیاتورها از پره هایی برای انتقال گرما به اتاق استفاده می کنند. این رادیاتورها از نظر اندازه کوچکتر از رادیاتورهای ستونی هستند اما در اشکال و اندازه های مختلف نیز موجود هستند و به دو نوع مجزا تقسیم می شوند، رادیاتورهای تک پانلی و دو پانل. همانطور که ممکن است تصور کنید یک رادیاتور دو پانل گرمای بیشتری را به قیمت سایز آن فراهم می کند. رادیاتورهای دو پانل فضای بیشتری را نسبت به رادیاتورهای تک پنلی اشغال می کنند. این رادیاتورها معمولاً فقط در رنگ سفید موجود هستند.

رادیاتورهای تخت

این رادیاتورها کمترین عمق را در بین تمام رادیاتورها دارند، بنابراین در یک فضای کوچک یا عجیب مناسب هستند. این رادیاتورها در طیف وسیعی از اندازه های مختلف مانند رادیاتورهای عمودی و طراحی سنتی افقی موجود هستند. ما طیف وسیعی از رادیاتورهای صفحه تخت “مرطوب” را عرضه می کنیم، به این معنی که آنها می توانند به یک سیستم گرمایش مرکزی سنتی مانند رادیاتور ستونی یا رادیاتور فشرده متصل شوند. رادیاتور “مرط” رادیاتوری است که از آب گرم برای گرما استفاده می کند. اغلب، هنگامی که رادیاتورهای صفحه تخت ذکر می شود، اینها می توانند به رادیاتورهای برقی اشاره کنند که در شرایطی استفاده می شود که اتاق ها یا کل ساختمان ها سیستم گرمایش مرکزی مرطوب سنتی نصب ندارند. این می تواند در آپارتمان ها، جایی که فضا در بالاترین حد است، کاملاً رایج است.

رادیاتور حوله ای

درست مانند یک رادیاتور صفحه تخت، رادیاتور حوله ای هم می تواند خیس باشد و هم با برق کار کند. دلیل اینکه این رادیاتورها رادیاتور حوله ای نامیده می شوند این است که اغلب در حمام یافت می شوند و امکان خشک شدن حوله ها را فراهم می کنند. اگر رادیاتور در حمام نصب شده باشد، اکثر خانه ها احتمالاً یک رادیاتور حوله ای در حمام خواهند داشت. اغلب رادیاتورهایی که در دسته ریل حوله قرار می گیرند از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و از طراحی کرومی برخوردار هستند.

مزایای گرمایش رادیاتور

  • در حالی که رادیاتور می تواند در لمس داغ باشد، اما آنقدر گرم نمی شود که خطر آتش سوزی باشد، بنابراین یک نوع گرمایش بسیار ایمن است. حتی می‌توانید از آن‌ها برای خشک کردن لباس‌هایتان استفاده کنید یا قبل از اینکه روی کاناپه بخوابید، پتو را از قبل گرم کنید.
  • رادیاتورهای برقی را می توان به فضایی که بیشتر به آنها نیاز است منتقل کرد.
  • روکش های رادیاتور به شما این فرصت را می دهد که خانه خود را به سبک خود سفارشی کنید.
  • آنها یک حس نوستالژیک را ارائه می دهند.
  • هنگامی که آنها به درستی کار می کنند، معمولاً ساکت تر از کوره ای هستند که هوا را در خانه می دمد.

معایب گرمایش رادیاتور

  • آنها در لمس گرم هستند، بنابراین اگر بچه‌هایی در اطراف هستند، مهم است که مطمئن شوید، گرمایش رادیاتور بالا نباشد و به بچه ها آسیب برساند.
  • آنها ممکن است با بالا رفتن سن بلند شوند و برخی صداهای کوبیدن، سوت زدن یا جیرجیر کردن را در صورت بروز مشکل ایجاد می کنند.
  • به دلیل اندازه آنها، آنها می توانند یک فضای کوچک را کوچکتر نشان دهند.
  • برخی از رادیاتورهای بخار در ساختمان‌های آپارتمانی در زمستان به حالت انفجار کامل در می‌آیند که منجر به حالت خفه‌کننده می‌شود؟ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *